シラバス参照

授業情報/Course information

科目一覧へ戻る 2024/03/14 現在

科目名/Course title 英語学演習A/English Linguistics (A) (Seminar)
担当教員(所属)/Instructor 山野 有紀 (文学部英語英文学科)
授業科目区分/Category 修士 英語英文学専攻専門科目 
授業形態/Type of class 演習
開講期/Semester 2024年度/Academic Year  通年/ONE-YEAR
開講曜限/Class period 金/FRI 3
対象所属/Eligible Faculty 大学院文学研究科修士課程/Graduate School of Liberal Arts,大学院文学研究科博士課程(後期)/Graduate School of Liberal Arts,大学院文学研究科博士課程(前期)/Graduate School of Liberal Arts,大学院文学研究科博士課程(後期)言語・文学専攻/Graduate School of Liberal Arts Department of Language and Literature
対象学年/Eligible grade 1年 , 2年 , 3年
単位数/Credits 4
副題
/SubTitle
Content and Language Integrated Learning (CLIL) and Multiple Intelligences (MI) for inclusive education
授業のねらいと達成目標
/Course Objectives
This course aims to provide basic principles and practical techniques of foreign language education through comprehending CLIL (Content and Language Integrated Learning) and MI (Multiple Intelligences) for participants who wish to be a teacher in developing their own teaching skills and materials in order to realize inclusive education. 
授業概要
/Course description
This course provides theories and practices of foreign language education through comprehending CLIL and MI.  Participants are expected to deepen and make good use of the knowledge they obtained through the course. 
授業計画(授業の形式、スケジュール等)
/Class schedule
第1回:Guidance for this course 
第2回:Why CLIL? Why MI? 
第3回:The foundations of MI theory
第4回:MI theory and personal development
第5回:Describing intelligences in students 
第6回:teaching students about MI theory
第7回:MI theory and teaching strategies 
第8回:MI theory and curriculum development & CLIL -the 4Cs of CLIL-
第9回:The 4Cs of CLIL- Communication-
第10回:The 4Cs of CLIL -Cognition & Culture/Community-
第11回:Field work (1) CLIL for elementary school  English language education
第12回:Field work (2) CLIL for JHS English language education
第13回:Field work (3) CLIL for HS English language education
第14回:Field work (4) CLIL for inclusive education
第15回:Students' presentation & wrap up for first semester
第16回:Guidance for second semester 
第17回:Introduction- CLIL in Japan- (1)
第18回:Introduction- CLIL in Japan- (2)
第19回:Conceptualising soft CLIL 
第20回:Meeting the challenges of realising soft CLIL in EFL classes in Japan
第21回:Focus on form for content and language integration 
第22回:Soft CLIL for primary school students in Japan
第23回:Soft CLIL for junior high school students in Japan
第24回:Soft CLIL for high school students in Japan
第25回:Material development for inclusive education in ELT (1)
第26回:Material development for inclusive education in ELT (2)
第27回:Students' presentation (1) MI
第28回:Students' presentation (2) CLIL
第29回:Students' presentation (3) Inclusive education
第30回:Reflection & wrap up
準備学習・履修上の注意
/Notices
Reading the assigned material before coming to class is imperative.  
Students should expect to spend 3 to 4 hours outside of class to prepare and review for class each week.
教科書・参考書等
/Textbooks
【教科書】
Armstrong, T. Multiple intelligences in the classroom. 4th ed. ASCD. 2018.
Ikeda, M., Izumi, S., & Watanabe, Y., et. al. Soft CLIL and English language teaching- Understanding Japanese policy, practice, and implications-. Routledge. 2022.

【参考書】
References will be given to the students if necessary. 
成績評価の方法
/Evaluation
Assessment will be based on the students' presentations based on the reading assignment (50%) held in each class and their teaching presentations (50%).

In order to receive good grades,
assignments must be completed and submitted on time.
Active participation every week is mandatory.
Efforts and critical thinking in class are required.

Feedback on assignments will be given in class.
備考
/Notes
【討議(ディスカッション、ディベート)を取り入れている】
【グループワークを取り入れている】
【発表(プレゼンテーション)を取り入れている】
【フィールドワーク、実習、実験、実技を取り入れている】

科目と卒業/修了認定に関する方針(ディプロマ・ポリシー)の対応一覧
/Diploma Policy
https://www.shirayuri.ac.jp/campus/enrollment/diploma01.html

科目一覧へ戻る